معرفی فریم ورک قدرتمند انگولار
طراحی وب

معرفی فریم ورک قدرتمند انگولار

در این مقاله  به بررسی و معرفی انگولار ، یکی از محبوب ترین و پرطرفدارترین فریم ورک های جاوا اسکریپت میپردازیم.

انگولار فریم ورک هوشمند جاوا اسکریپت میان طراحان وب سایت و توسعه دهندگان فرانت اند جایگاه خاص و ویژه ایی دارد و در دو سه سال اخیر بازارکار ویژه ایی برای برنامه نویسان ایجاد کرده است.

بهتره قبل از معرفی و بررسی انگولار  به معرفی فریم ورک ها بپردازیم.

فریم ورک چیست ؟

به چهارچوب و زیربنای توسعه نرم افزار فریم ورک میگوییم که توسط توسعه دهنگان دیگر مجهز به ابزارها و ساختار، تکنیک و کتابخانه هایی شده و جهت استفاده مورد تست و بررسی قرار گرفته است .

فریم ورک یک مجموعه از ابزارهایی است که به برنامه نویسان اجازه می دهد تا کارهای ساده و معمول  را بدون نیاز به نوشتن تمام کد مورد نیاز برای آن امر از ابتدا تا انتها انجام دهد .

فریم ورک جهت تسریع و تقویت کار توسعه در اختیار سایر توسعه دهندگان قرارگرفته است.صرفه جویی و استفاده بهینه از وقت برای هر توسعه دهنده و برنامه نویس امری مهم هست و این مساله باعث استقبال برنامه نویسان از فریم ورک ها شده .

استقبال برنامه نویسان از فریم  ورک ها شرکت ها و گروه های برنامه نویسی رو به رقابت و چالشی سخت جهت تولید و توسعه فریم ورک های قدرتمند و بهینه کشیده .

انگولار چیست ؟

Angular نام یک فریم ورک ساختاری منبع باز (Open Source ) پرکاربرد مبتنی بر زبان Typescriptو یک چهارچوب جهت ایجاد برنامه های Single Page Applications) SPA ) یا تک صفحه ای کلاینت ساید می باشد.

همچنین معماری ساختاری MVC، Angular می باشد که باعث بالا بردن قابلیت نگهداری پروژه و ایجاد ساختاری یکپارچه و منظم میشود.و همین امر امکان جریان داده ها به شکل دو طرفه بین DOM و Code فراهم میکند .

هسته این فریم ورک با جاوا اسکریپت ساخته شده و اولین نسخه Angular توسط Google و در سال 2010 منتشر گردید و حال گوگل آن را توسعه و نگهداری میکند.

 

 

 

 

حال بایدبه معرفی مدل جدید توسعه وب اپلیکیشن ها و برنامه های تحت وب  (Single Page Application ) SPAیا برنامه تک صفحه ایی بپردازیم :

برنامه های SPA در بخش کلاینت ساید با استفاده از TypeScriptو HTML ایجاد و توسعه داده میشوند. و در این حالت بدون بارگذاری مجدد صفحه و با ظاهر متناسب یک اپلیکیشن پرسرعت لوکال خواهید داشت. به زبان ساده تر نیازی به بارگذاری مجدد صفحه نیست و اطلاعات CSS،HTMLوJavaScript در ابتدا و در اولین درخواست یا بصورت پویا طبق نیاز و درخواست کاربر دریافت و نمایش داده میشوند بنابراین کدهای غیرضروری را حذف می‌کند تا نسبت به سرعت بیشتر اپلیکیشن اطمینان حاصل شود.

 

ساختار Angular:

  •  Module : دستورالعمل های مورد نیازه اجرای پروژه
  • Components : مشخص نمودن بخشی از UI  اپلیکیشن ، داده ها و منطق مرتبط با داده ها در COMPONENTدر قالب یک کلاس تعریف میشود
  • Template: در قالب انگولار لا ترکیب مارک آپ های Angular , Html  امکان تغییر  در المان های HTML  پیش از نمایش به کاربر وجود دارد.
  • Metadata : نحوه پردازش کلاس ها از این طریق اطلاع رسانی میشود.
  • Pattern : Directives های انگولار داینامیک هستند، هنگامی که Angular آنها را رندر میکند، مطابق دستورالعمل‌هایی که توسط رهنمودها تعیین می‌شوند، DOM را تغییر می‌دهند. هر helper یک کلاس با دکوراتور است. 
  • Service : بخش هایی از اپلیکیشن و سیستم که داده ها مختص به view  نمیاشد و در بخش های مختلف قابل استفاده میباشد.در این هنگام از service یا کلاس های service استفاده میشود.

 

ویژگی های مهم و اساسی Angular

ساختار بر پایه مولفه ها : بدین گونه که مولفه ها اساس بلوک ساخت Angular هست و هر مولفه حاوی داده قابل تزریق میباشد.سلسله مراتب و استقلال مولفه ایی موجب تسهیل هر وب اپلیکیشنی میشود.

CLI (رابطی خط فرمان ) : مهم ترین ویژگی انگولار CLI  است که توسعه کامل ساختار ، پیکر بندی و بهینه سازی اپلیکیشن و مقدار دهی را تا اندازه ممکن راحت تر میسازد .

بهینه سازی رتبه گوگل : بواسطه  SPA   امکان رندر سریع صفحات به بهبود رتبه گوگل SEO کمک خوهد کرد.

 Angular Material :امکان ادغام کامپایل گر Angular Material عناصر طراحی مواد و مولفه های رابط کاربری.

امکان عمل کردن بعنوان اپلیکیشن موبایل: PWA از طریق کاهش وابستگی ها به شبکه ، تجربه کاربری سایت را مقدار زیادی افزایش میدهد.

 

مزایای Angular

گستردگی و رفع نیاز های اساسی بواسطه انگولار باعث کاهش نیاز به کتابخانه خارجی .

قابلیت تست انگولار  ابزاری آزمایش محور و توانایی تست تمام بخش ها را فراهم میکند.

انگولار چهار چوب جامع و کاملی است و برای مدیریت ارتباط سرور ، مسیریابی ها راه حل های خوبی دارد.

سازگاری با مرورگر های مختلف بعلت استقلال از پلتفرم باعث میشود بر روی تمامی سیستم عامل ها کار کند .

 

اولین برنامه Angular

معایب انگولار 

بعلت پیچیدگی و سختی سیستم موجود در انگولار  روند یادگیری سخت تر و کند تر پیش میرود.

گستردگی سیستم در انگولار باعث میشود تا گزینه مناسبی برای ساخت اپلیکیشن های کوچک نباشد.

 

نویسنده

ملیکا ریحانی

تاریخ نگارش
17 خرداد 1402
8 مقاله این نویسنده