همه چیز در مورد دستور important!
طراحی وب

همه چیز در مورد دستور important!

CSS مخفف کلمات Cascading Style Sheets میباشد و همان‌طور که از نام این Markup Language مشخص است، آبشاری بودن به عنوان یک فیچری در ذات این مارک آپ تعریف گردیده.

به بیان دیگر، Cascade الگوریتمی است که بواسطهٔ آن مرورگر تصمیم می‌گیرد تا کدام استایل CSS را برای اِعمال روی یک اِلِمان انتخاب کند. 

هنگام طراحی رابط کاربری و استایل دادن المان ها بوسیله CSS از این قابلیت Cascade میتوان بعنوان ابزاری قدرتمند استفاده کرد اما استفادهٔ نادرست از این ویژگی می‌تواند ایجاد Style Sheet (الگو) نامناسب منجر شود که ایجاد تغییر در این نوع الگوها می‌تواند به مشکلات بزرگی برای توسعه دهندگان فرانت‌اِند تبدیل شود.

نحوه اجرای کد های CSS به صورت آبشاری یا cascading میباشد و در هر حالتی استایل های inline بالاترین اولویت را دارنددر نتیجه استایل ها به صورت خط به خط اجرا میشوند.

ودستوراتی که در خط های پایینی تر برای یک المان نوشته شده اند اولویت اجرایی بالا تری دارند.

 

ترتیب  الگوریتم cascade

  • Origin & Importance (مرجع و اهمیت دستور)
  • Selector Specificity (ارجحیت سلکتور)
  • Order of Appearance (ترتیب نمایش)
  • Initial & Inherited Properties (پراپرتی‌های والد ، پراپرتی‌های فرزند)

     

و حالا در صورتی که امکان حذف یا تغییر در ستایل دهی یک فایل CSS را نداشته باشیم یا مجبور به استایل دهی  inline هستیم ...
با استفاده از دستور  important! بعد از نوشتن استایل مد نظر  اولویت اجرای دستور  را تغییر  میدهیم و المان  با استایلی که دستورimportant! دارد نمایش داده میشود.

جهت حل کردن مشکلات موقت در مواجهه با استایل ها استفاده از این دستور بسیار مؤثر است .

 
بعنوان مثال ) در المان عکس زیر باتوجه به اینکه به صورت inline استایل دهی شده اما استایل المان با دستور important ! نمایش داده میشود .

    

 

 

و در  صورتی که قصد دارید استایل خاصی را بکار ببرید نیازی نیست به کدهای صفحه مراجعه کنید، بلکه کافی  است class یا id قسمت مربوطه را پیدا کرده خاصیت مورد نظر را همراه با دستور important! اضافه کنید !

البته در ادامه  درمورد  معایب این دستور خواهیم گفت...

 تنها راه برای از بین بردن تاثیر importent در CSS این است که یک important دیگر در بعدی استفادهکنیم چنانچه بیش از یک important  وجود داشته باشیم اولویت با دستور آخری است.

 

معایب استفاده کردن از دستور important!

  •  سخت شدن دیباگ  کدها در پروژه
  • کند کردن روند کار گروهی  بعلت بهم خوردن نظم و نحوه اجرای کد ها.اغلب توسعه دهندگانی که گروهی روی یک پروژه کار می کنند پیشنهاد میکنند که تا جای ممکن از استفاده از این دستور صرف نظر کنند همچنین در پروژه های شخصی نیز مشکلاتی را ایجاد میکند.
  • احتمال دوباره نویسی کد ها و کند شدن اجرای استایل هنگام بارگزاری صفحات وب سایت وجود دارد .
  • دشواری نگهداری و توسعه کد در آینده.
نویسنده

ملیکا ریحانی

تاریخ نگارش
22 خرداد 1402
8 مقاله این نویسنده